PENGENALAN PROGRAM PEMULIHAN KHAS
Program Pemulihan Khas telah dilaksanakan oleh Kementerian Pelajaran
Malaysia (KPM) semenjak tahun 1960an bagi membantu murid-murid di
sekolah rendah yang menghadapi masalah khusus dalam pembelajaran
iaitu menguasai kemahiran asas membaca, menulis dan mengira ( 3M ).
Pada tahun 1983, sistem pendidikan Malaysia telah memperkenalkan
Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR). Kurikulum baru ini merupakan
satu usaha untuk kembali semula kepada asas pendidikan dengan
memberi fokus kepada kemahiran membaca, menulis dan mengira (3M).
Murid-murid yang tidak menguasai 3M dibantu melalui aktiviti pemulihan
dalam kelas.
Fokus ke arah membasmi masalah 3M ini turut termaktub di dalam Teras
Ketiga : Memperkasakan Sekolah Kebangsaan dan Teras Keempat :
Merapatkan Jurang Pendidikan; dalam Pelan Induk Pembangunan
Pendidikan (PIPP) 2006–2010. Melalui kedua-dua teras ini, beberapa
pelan tindakan dirancang untuk memastikan murid-murid menguasai
kemahiran asas 3M pada tahap 1. Kementerian Pelajaran Malaysia telah
memperkasakan Program Pemulihan Khas dengan menaik taraf kelas
pemulihan khas dan menyediakan Guru Pemulihan terlatih yang
mencukupi termasuk di Sekolah Kurang Murid (SKM).
Melalui Transformasi Pendidikan,
Program Literasi dan Numerasi (LINUS)
telah diperkenalkan pada bulan Ogos 2009. Program LINUS adalah
sebahagian daripada Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA)
Pendidikan dalam Program Transformasi Kerajaan merupakan satu
kesinambungan daripada program yang sedia ada bagi mengatasi
masalah penguasaan kemahiran asas 3M dengan lebih sistematik.
Pelaksanaan program LINUS mensasarkan 100% murid tahun 3 menguasai kemahiran literasi dan numerasi sebelum ke tahun 4 mulai
tahun 2013 kecuali murid berkeperluan khas.
Dipetik dari GARIS PANDUAN PELAKSANAAN PROGRAM PEMULIHAN KHAS 2012, BAHAGIAN PENDIDIKAN KHAS, KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA
No comments:
Post a Comment